tisdag 2 juni 2009

Fantomen

I fredags var jag på operan och såg den argentinska versionen av Fantomen på Operan. Det var en fantastisk föreställning även om vissa delar inte var med, vilket väl är brukligt vid olika uppsättningar av dessa verk. Att sångerna var på spanska var inte heller något direkt problem, då det inte handlar om världens mest komplexa historia. Jag hade självklart värmt upp en vecka med den engelska versionen på hög volym, mest för att nå den höga stämning av förväntan då operaaftonen sålunda nalkades. Sedan gillar jag att få klä mig fint och att rakryggat bocka åt herren som säljer program.

I lördags hade vi avskedsmiddag för Patriks flickvän Anna, som for hem till det somriga Sverige i måndags. Vi var på en restaurang vid namn Kansas och där vill jag höja en hög flagg för er som någon gång i framtiden planerar ett Buenos Airesbesök. Maten var av amerikansk stil, men glöm Hard Rock Café och TGI friday, det här var helt makalöst. Och portionerna, ej av denna värld. Vi fick utmärkt service och slutnotan landade på lite drygt 100 kr per person, och då vill jag påpeka att restaurangen är såpass populär att vi fick vänta i en och en halv timme för att få bord och att det då vi gick, en halvtimme före midnatt, fortfarande stod bilar i kö till parkeringen.

Nu i dagarna håller jag på och knåpar inför årets fest som äger rum nästa fredag, dagarna innan vår käre vän Evans avfärd. Det är ett tema jag under flera år velat få till stånd, men av resurs- och inspirationsbrist (från mina medmänniskor) ej lyckats med. Festen heter Masquerade, och som namnet antyder så rör det sig om en utklädnadsfest, här med venetianskt tema. Igår var jag ut och handlade ett trettiotal masker och fjädrar, paljetter, glitter och övrigt bling för att festa till de mindre begåvade maskerna. Här finns allt ifrån glada guldmasker till sammetsklädda långnästa korpmasker; porslinskimrande och fjäderbeklädda kreationer samt de obligatoriska Commedia dell'Arte-karaktärerna. Jag tänker inte ännu avslöja min egen dräkt, i sinom tid kommer även den att få se dagens (nattens) ljus.. Jag har gjort mitt bästa för att krydda inbjudan med den mystik den förtjänar, och ni får en förhandstitt då den egentligen inte går ut förrän i morgon:

A night to say our last farewell
We'll meet again I'm sure to tell
The theme for tonight is somewhat dark
Though we'll provide the perfect spark:
A mask unique for all of you
So wear some dark we won't see through
Charade, my stranger, who do you find?
this is your night to mess around
and this night, I say, will never fade
welcome to our Masquerade

Fortsättning följer....

Inga kommentarer: