Tacka vet jag Sverige! Trodde det skulle dröja längre men nu säger jag det så är det sagt. Nejdå, så illa det inte, men att mixa en svensk utbildning enligt våra standarder med de argentinska har lett till en del frustrerande strukturförändringar. För det första: Matematiken en ekonomistuderande får utstå här är helt gräslig. För alla er som varit på en blufföreläsning, ta det gånger 10, integrera med en ur konsumentsynpunkt optimal funktion med obegränsad tidsrymd diskonterat till det nuvärde som ger största nytta. På spanska. Blev det svårt så kan man alltid logaritmera. Logaritm, hur ser en sådan ut egentligen? 2 äpplen plus 2 till blir 4, men en
ln e
-äpple , hur ser en sådan ut, och framför allt hur konsumerar man den?
Nästa led i problemet är att eftersom skolåret är omvänt här så hamnar vi i otakt med studenterna här, vilket gör det svårt att hitta kurser som inte är för avancerade eller bygger på en kurs som jag kommer att läsa nästa termin.
Jag skippar för det tredje tror jag. Jag har faktiskt lyckas klippa och klistra i mitt schema och kommer att läsa bra kurser. Lite Kafkakänsla har det varit, men nu är allt under kontroll och vi blickar åter framåt emot en stundande het sommar.
Nu jublas det plötsligt i rummet bredvid, Marcus och Fredrik har just lyckas besegra CSN:s Kalla kriget-byråkrati och fått sina lån beviljade till slut, grattis till er båda!
2 kommentarer:
Haha, ja logaritmer är kluriga om man fortfarande håller på och räknar med äpplen och päron ;-P
För att ta den naturliga logaritmen av ett äpple måste du ju höja upp det baklänges, vilket torde bli det samma som att låta det falla neråt. Newtons lagar samt lite enkel deduktion ger alltså:
ln e^-äpple = 9.8
Men vad vet jag? Jag är jetlaggad och har varit vaken i över 30 timmar...
Haha ja det är väl som dom säger, äpplet fallet inte långt ifrån trädet, så det är schysst att familjen kan hjälpa till att lösa alla dessa till synes världsliga problem.
Skicka en kommentar